Camion-citerne feux de forêts. Az NF IN 1846-1/2/3 NFS 61-518 szabványok alapján kifejezetten erdőtüzek oltására Franciaországban kifejlesztett gépjárműfecskendő.
Össztömeget tekintve három osztályba vannak sorolva:
2-7,5t CCFL
7,5t-14t CCFM
14t+ CCFS
A dél-franciaországi erdőtüzekről szóló tudósításokban legtöbbször a középső osztály képviselőivel találkozhatunk, úgyhogy következzen ezen osztály egyik jeles képviselője.
Szép darab. A gyártó általában a Sides, Camiva, Gimaex. Az alváz leggyakrabban Renault, de előfordul MAN, Mercedes, Iveco, Unimog. Alapvető tulajdonságok:
Átlag feletti terepjáró képesség
A felépítményt úgy rögzítik az alvázhoz, hogy ne akadályozza annak csavarodását elősegítve a kerekek talajon maradását nehéz terepen. Kötelező felszerelés a 3 differenciálzár. Fordulékonyságot elősegítő tengelytáv és hossz méretek. Gázlómélység 70cm. Alacsony súlypont a mászóképesség elősegítésére és nagy oldaldőlés borulás nélküli elviselésére.
Rendkívül magas hőmérsékletek elviselése
Átlag feletti hőtűrő képességű kábelek alkalmazása az elektromos rendszernél. Integrált víz permetező rendszer mellyel megoldható a fülke illetve a gumiabroncsok hűtése/tűzvédelme. Ez utóbbi rendszer az oltóvíztől elkülönített tartállyal rendelkezik és elektronikus szivattyúval táplált. Magas hőmérsékletet elviselő üvegezés. Túlnyomásos kabin megakadályozandó füstgázok bejutását, ezen felül a kabin fel van szerelve 5 db félmaszkkal a személyzet légzésvédelmére.
A középső osztályban 2.000 - 4.000 liter a vízszállító kapacitás. A személyzet 4 főből áll. Sofőr, parancsnok, illetve 2 tűzoltó.
A videon látható ahogy a baj, úgy a CCF sem jár egyedül. Beavatkozáskor csoportokba szervezik őket. A csoportot egy parancsnoki/felvezető/logisztikai (VLHR) jármű vezeti aztán 3-4 CCFM vagy CCFL esetleg negyedikként CCFS.
CCFS
5000-8000 l oltóanyagot szállíthat. Kapacitása miatt előfordul, hogy egyedül is nekizavarják az erdőtüznek viszont tekintélyes tömege miatt a terepjáró képessége lényegesen korlátozottabb.
CCFL
A kistestvér. Méretéből fakadóan gyakran erdőtűz szempontjából különösen veszélyes területeken járőrözésre így nulladik percben történő beavatkozásra használják.
A CCF-eket szezonon kívül vízszállítóként hasznosítják a tűzoltóságok, általában 1 fő személyzettel. Franciaország után európa egyre több (főleg erdőtüzekkel fokozottan veszélyeztetett) országában kerülnek be az állománytáblába. Reméljük hamarosan nálunk is.
Végül egy kis családfa:
Innen szedtem:
fr.wikipedia.org/wiki/Camion_citerne_feux_de_for%C3%AAts
www.sides.fr/utcfs/Templates/Pages/Template-54/0,8063,pageId%3D33027%26siteId%3D490,00.html